حکایتی از نحوه به زیارت رفتن علامه طهرانی به حرم امام رضا در مشهد

 

سید محمدحسین حسینی طهرانی، معروف به علامه طهرانی، روحانی مجتهد، الاهی‌دان، عالم به فلسفه، کلام و تفسیر و اهل سیر و سلوک بود. او در زمینه‌های مختلف دینی و فلسفی فعالیت داشت و آثار پرتعدادی در این زمینه‌ها منتشر کرد. در مورد رفتار و عملکرد ایشان حکایات و روایات متععدی نقل شده است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به نقل از فرزند ایشان، آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی است.

در جلسه ای از شرح حدیث عنوان بصری توسط آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی، حکایتی از علامه طهرانی نقل میشود که اصل را در زیارت حرم ائمه بیان میکند. در این جلسه آمده:

مرحوم والد دور ضریح امام رضا علیه السّلام طواف می كردند و چون حال ایشان مساعد نبود، شخصی می خواست افراد را به جهت اینكه به ایشان برخورد نكنند، دور كند؛ وقتی متوجه شدند، فرمودند:آقا! هركس مشغول به انجام كاری است؛ به زوّار چه كار دارید؟! همه می‌آیند و ما هم یكی از اینها؛ آن كسی كه در وقت شلوغی به حرم می‌آید باید این لوازم را نیز به‌جان بخرد.این چه حساب قرب و بُعدی است كه ما در این مسائل برای خود قائل شده ایم؟! شاید آن بیچاره مفلوكی كه سَلانه سَلانه با عصا به حرم می آید، هزاران مرتبه از بنده و امثال بنده به مقام و موقعیت علی بن موسی الرّضا علیه السّلام نزدیك تر باشد؛ چرا او را كنار می زنید؟! تمام این بیابروها و قُرق كردن ها، خلاف و از شئون دنیاست و این افراد بویی از رحمانیت پروردگار نبرده اند.

مرام امیرالمؤمنین و ائمه علیهم‌السّلام این‌گونه نبوده است؛ روش امیرالمؤمنین در هنگام خانه‌نشینی و هنگامی كه به حكومت رسید، بر یك منوال بوده است. اگر مرام بزرگان را ملاك قرار دهیم و به آن عمل نماییم، جلو می‌افتیم و الّا عقب خواهیم ماند.

برای مشاهده و دانلود رایگان کتب علامه طهرانی و آیت الله سید محمد محسن طهرانی، دسترسی به فایل های صوتی و تصویری کتب و جلسات و آشنایی بیشتر با حکایاتی اینچنین از زندگی ائمه و بزرگان علم و دین، به وبسایت و پیج مکتب وحی مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید